Digitala gränsland

Jag vill diskutera gränslandet mellan datorteknik och pedagogik. Vladimir Tolevski, Teknikprogrammet

ITK ställer större krav på språk och disposition

Kategori:

Att skapa mening i informationen, att information skall leda till kunskap, är något som ofta diskuteras av lärare. Jag har märkt att jag måste ta ett steg bakåt och börja organisera information på ett bättre sätt. Oftast betraktas ITK som ett kompletterande stöd för det traditionella lärandet, men jag vet inte längre. Det verkar inte i alla fall var en helt annorlunda process, tvärtom ställer ITK ännu större krav på skrivandet och på sättet att disponera det skrivna ordet. Jag verkar ha fått mer arbete med att stödja eleverna att disponera sitt material än vad jag haft tidigare. Eftertanken i dispositionen av materialet kräver djupkunskap i materialet. Eller låt oss säga så här: För att eleverna skall hitta vettiga dispositioner måste jag kanske ge mallar och förslag, men det kräver också att eleven verkligen känner till det denne arbetar med. Jag måste skapa ett förhållningssätt som tar bort fokus från reproduktionen av information, till ett mer analytisk förhållningsätt. Tidigare presenterad uppgift i denna blogg genomfördes av mig med hjälp av en Keynotepresentation, denna vecka skall de själva arbeta med uppgiften. Jag har införskaffat en bokvagn med noveller, med hjälp av skolans bibliotekarie, nu gäller det att få igång dem. Jag hoppas att datorn och uppgiftens upplägg skall få dem att själva reflektera inte reproducera. Att uppgiften i sig är av karaktären där reproduktion försvåras skrämmer mig lite, tänk om jag inte får igång dem. På något sätt jag vill ju att de skall vara produktiva. Kanske är det jag som har allt för lätt att kvantifiera ”kunskaper”.

Kommentarer

  • LottaN säger:

    Det låter sant - och kanske framför allt; de kan koncentrera sig på att gå på djupet istället för att oroa sig över om de skriver fel och måste skriva om...



    Jag kan inte dra några vetenskapliga slutsatser, men efter två månader med datorerna höll talen till de nationella proven i en klass som tidigare bara haft ett par starkt lysande stjärnor ENORMT hög klass: Eleverna fick se ett par exempel på bra tal (av elever som tränade på sina nationella) från YouTube och några säger att de spelat in sig själv på datorn som förberedelse.



    I en annan klass har vi jobbat med noveller. Jag har inte läst alla än, men istället för att som tidigare år få in antingen innehållslösa små stycken, framvärkta på papper, eller renskrivna på datorn, med kommentaren: "Jag kommer inte på mer" eller ändlösa innehållslösa tirader av ord har de jag läst hittills varit koncentrerade historier med en tydlig novell-form, en del med mycket väl använda stilfigurer (medvetet eller omedvetet). Detta är en klass elever av dem som haft chockartat låga betyg, och de flesta har haft dator i hela högstadiet.



    Samma klass skrev igår ett gammalt nationellt prov i engelska, på datorerna, utan stavningskontroll. De arbetade oerhört koncentrerat, och de flesta satt länge och bearbetade sina texter. Jag har inte hunnit mer än skumma ett par, men de höll mycket hög klass - och NEJ, de fuskade inte! (Om dokumentet är sparat utan stavningskontroll är jag tvungen att särskilt stavningskontrollera dokumentet tydligen, det går inte automatiskt när jag öppnar det...)



    Jag har kört en del genom Urkund de här sista veckor, men "reproduktionsprocenten" har hamnat mellan 0% och 3%, vilket har visat sig vara citat. Visst kan de för hand ha suttit och skrivit av någon äldre kompis arbete eller hittat något annat sätt att fuska, men jag tror helt enkelt att de faktiskt skriver bättre än de elever som inte har haft dator förut. Häng mig, men jag TROR det!

    2010-11-25 | 08:29:47
    Bloggadress: http://lovecatoutsidethebox.blogspot.com

Kommentera inlägget här: