Angående debatten ”sjunkande betyg trots elevdatorer” i HN
Datorer är inte bara en teknikfråga eller ett läromedel. Vi skall kunna lära oss att använda datorn på ett adekvat sätt - ja. Men vi skall även kunna lära oss att tolka alla budskap som medierna förmedlar till oss genom IT. Allt har blivit svårare att tolka, och myllret av budskap gör att det känns övermäktigt att ens försöka ta ansvar för att försöka utöva inflytande. De elever som skrivit sin insändare på HN:s nätupplaga kan utnyttja sig av moderna medier och framförallt våga de ta steget, vågar utöva inflytande. Demokrati har inte nödvändigtvis att göra med en rättvis tillgång till IT. Demokrati är mer fundamentalt än så. Att vi i skolan vidgar textbegreppet, frångår skolans tradition som förespråkar vetenskapliga fakta som allenarådande kunskapskälla är att vi i skolan anpassar oss till den värld eleven redan hanterar.
En-till-en är en viktig väg och skall förhoppningsvis ge verktyg för hur man skall förhålla sig till världen som uttrycker sig med moderna uttrycksmedel. Jag tror att våra politiker någonstans har denna vision med en-till-en, samhällsnyttan. Det återstår för oss i skolan att lära oss använda IT på rätt sätt, som ett komplement till traditionella läromedel, och med en djupare insikt i mediepedagogik så tror jag att motsatsen kommer att inträffa på sikt – höjda betyg.